Målet er at få skolens elever klædt så godt på, at de kan stille spørgsmål og selv indhente informationer om deres lokale vand. Om vandets kredsløb, om indvindingsoplandet, jordlagene, boringerne, vandbehandlingen, kemiske og biologiske analyser, grænseværdier for skadelige stoffer, ledningsnettet, energiforbrug, prisen på vand og meget, meget mere.
Når først man kommer i gang, viser mulighederne sig uendelige. Især inden for de naturfaglige fag er der nok at tage fat på. Projektet er lagt an på at være interaktivt, sådan at det elektroniske materiale kan suppleres med elevernes egne noter, billeder og indlæg på en blog til formålet. Her kan forældre og andre lokalt interesserede følge med på sidelinjen, og forhåbentlig ad den vej blive oplyst om et fælles anliggende.
Med projekt "Vandværket i skole" har alle en chance for at blive klogere, og skolens elever kan blive vandværkets ambassadører i lokalsamfundet. Fremtidens forbrugere er børnene, og de skal have indsigt i fremtidens vand.