Her findes en række spørgsmål til eleverne – og nogle hints til læreren om, hvor svarene kan findes. Spørgsmålene fordeler sig på tre områder, der hver især knytter sig til tre forskellige faser af drikkevandets historie: ·
Vandets vej fra nedbør til råvand – før vandet kommer ind på vandværket
· Vandets vej fra råvand til drikkevand – vandværkets behandling af vandet og kontrol
· Vandets vej ud til forbrugerne – transporten i ledningsnettet og kontrol
Hvert afsnit er struktureret sådan, at spørgsmålenes sværhedsgrad øges gradvist.
Her gives forslag (ideer), som skolens lærere kan arbejde med, og materialet må så udvikle sig over tid i et samarbejde med især skolernes lærere. DVN kan altid kontaktes for spørgsmål og ideer, evt. for assistance.
Fra 3. klasse og opefter:
1. Forslag til opgaver og øvelser, som ikke kræver andet end interesse for at stille spørgsmål. Udtage prøver af vand fra boring, afgang vandværk, skolens tappehaneSammenligne lugt, udseende, smag - evt. som blindtest. Her bør også indgå købevand på flasker.
2. Debat om flaskevand - og vandkvalitet, smag og priser.
3. Undersøge hjemmets forbrug og nogle regneøvelser.
4. Ældre klassetrin i forhold til kemi, fysik og øvelser om Vandets Kredsløb
Vandværkets data og skolematerialet kan også tilgås digitalt via vandværkets site på mitdrikkevand.dk. Læs mere om TOP 10 : øvelser/opgaver som stikord